torsdag, januari 25, 2007

Tusenbröder - Återkomsten


Man kan kanske säga att jag förtjänade det, att jag hade samlat ihop till det. Det är vad man kan räkna med när man rör om i människors liv, så som jag har gjort.

I tredje delen i historien om Hoffa (Ola Rapace) fortsätter livet på landsflykt i Estland - vilket bäddar för hemlängtan. Tv-serien som jag verkligen tog till mitt hjärta och som levererade ett samtidsdrama med oändlig passion, avslutas i denna bioversion och trots att idén är lysande så når detta tyvärr inte upp till de toppnivåer som förväntningarna var inställda på.

Trots att detta drama avslutas i en irrfärd av brutna löften, falska pass och sirener, lämnas jag en aning tomhänt med ett manus som tar så stora genvägar för att nå sitt mål, att de formidabelt brillianta skådespelarinsatserna blir en aning diffusa.

Petter (Jakob Eklund) som den kristna psykopaten sänder kalla kårar utmed min rygg. Allan Svensson, som ett riktigt råskinn till tivoliägare, som brutalt lyckas mörda Hoffas nyvunna estniska flyktkamrat med ett fälgkors med så stor inlevelse att jag baxnar i biofåtöljen.

Denna tredje del är verkligen en odyssé av birollernas afton där vi får återse vapendragaren Hamid (Danilo Bejarano). Att följa familjens längtan efter den försvunna fadern, är både gripande och trovärdigt. Trots handlingens bristfällighet, fastnar Ola Rapace rolltolkning av Hoffa på näthinnan och jag längtar genast efter mer, gärna tillbaka till tv-soffan där allt känns bekant. Inte för att bioformatet är någon nackdel, men att avsluta denna tv-serie på bio kunde ha blivit snäppet bättre.

Utvecklingen mellan första och andra säsongen skapade ett större djup och karaktärerna blev ännu mera mänskliga, tyvärr lyckas inte regissören Lejonborg infria denna tradition i denna avslutande del. Jag vill ändå understryka att detta är helt klart det bästa som visats hittills i år i skörden av svenska premiärer.

För att vara en förrymd fånge, misstänkt mördare och antagligen död så kände jag mig rätt lugn.

Text: Daniel Robertsson
Regi: Erik Lejonborg
I rollerna: Ola Rapace, Anja Lundqvist och Magnus Krepper
Längd: 97 min
Betyg: 3 av 5

Texten först publicerad april 06 på:
www.labyrint.nu

1 kommentar:

Anonym sa...

Med tanke på denna bagge är det väl okej att återvinna denna thriller.

mvh Daniel

"Guldbagge för Bästa Prestation inom yrkeskategorierna filmklippare, scenograf, kostym, maskör, special effects och animation tilldelades i måndags Marina Krig för scenografin i filmen TUSENBRÖDER - ÅTERKOMSTEN."