tisdag, maj 20, 2008

Autisterna - Sista scenen


Under en dramatisk junidag 2006 avled sångaren Anders Johansson i norrländska popfenomenet Lola Barbershop. Spillrorna ur bandet har nu omgrupperat och byt det engelskaspråket mot modersmålet och formidabelt ösa ur sig känslorna i detta nya projekt signerat Autisterna.

Efter ha läst ett långt reportage i nya poptidningen Novell om de ödesdigra timmarna på ett sjukhus i Jönsköping, framstår bandets enorma vemodigheten som solklar. När sångaren Per-Olof Stjärnered som även var med i olyckan, naket häver ut sig rader som

"alla år, mödor och slit
alla drömmar skingras lätt
som den ånga och rök
som stiger upp ur motorn gap"

brister även känslorna för mig. Att bandet även har en förkärlek för violiner ställer höga krav på lyssnaren och folkmusik dragen lyser med sin yttersta närvaro. Autisterna vågar vara pretantiösa det är det inget som helst tvekan om och jag tappar dessvärre stundtals tråden när stråket blir för tongivande. Det finns däremot en enorm potential. Artister som lyckas väcka känslor är svårt att hitta. Albumet Sista scenen har svärta och det kan räcka långt.

Betyg: ****
Text: Daniel Robertsson
Tidgare publicerad i nr 132 av Situation Stockholm 2008

1 kommentar:

Kim sa...

Du har verkligen en enorm bredd på musiken du skriver om, Daniel! Allt från Meshuggah till detta :)

Konstigt påfund att kalla sig "Autisterna" tycker jag...

Eran spelning i Gula villan i Haningen som jag missade var väl super, eller hur?

PS Frågade du mig, Karin/Kim om Sweden Rock på Werock? I så fall är svaret nej. Jag har inte biljett dit. Däremot ska vi på Metal Town i slutet av juni och kanske någon dag på Hultsfredsfestivalen.

vänliga hälsningar
Karin