fredag, oktober 31, 2008

Soundtrack skyndar långsamt....


I börkan av november är det dags för The Soundtrack of Our Lives att släppa lös femte albumet Communion.

I ett litet sekelskifteshus vid Klevgränd vid Slussen möter jag gitarristerna Ian Persson och Mattias Bärjed och basisten Kalle Gustavsson-Jernholm.
Alla tre har under skivproduktionstiden även komponerat filmmusik för olika svt-produktioner. Arbetet med skivan har tagit gott om tid med tanke på att förra fullängdaren Origin vol 1 kom för fyra år sedan. I och för sig är det ett dubbelalbum och Kalle Gustavsson-Jernholm invänder mot mitt påstående att bandet arbetar långsamt.
– Jag tycker inte vi jobbar sakta, säger han. När väl Ebbot Lundberg plockat ut de 24 låtarna av vår digra låtskörd och arbetet äntligen satte igång i min studio, så tog det inte så lång tid. Jag tror det landar på ungefär ett halvårs arbete. Med tanke på att vi spelat in ett dubbelalbum känns det rappt.

Mattias Bärjed vann nyligen pris för sitt arbete med filmmusiken till serien Upp till kamp i tävlingen Prix Italia. Han lutar sig en aning tillbaka i femtiotalsfåtöljenoch lyssnar till diskussionen och inflikar:
– Till skillnad från tidigare skivor kändes arbetet med denna skiva mera strukturerad, för Ebbot har en överblick som ingen av oss andra har. Så vi bestämde att han fick välja och vraka. Eftersom jag och organisten Martin Hederos bor i Stockholm ville vi ha ett mer strukturerat inspelningsschema än tidigare.

Albumtiteln för tankarna till katolska kyrkan. Finns det ett samband?
– Jag älskar symboler från just den sydeuropeiska kyrkan, säger Ian Persson. Och tanken att vi som lever i det kristna samhället har en samhörighet förde i vilket fall mig in på denna titel.
Mattias Bärjed, som sedan tidigt nittiotal är bosatt i Stockholm och under några år i Vaxholm, gillar doften av tunnelbanan och är tillsammans med Ian Persson och Ebbot Lundberg låtskrivare i bandet.
Mattias Bärjed har nu flyttat till kvarteren runt Skanstull och jag undrar varför han övergett Roslagen.
– Jag separerade, så det var naturligt att återvända till stan, säger han. Men jag saknar Tenö. Det är en hel del man får offra som musiker med tanke på att vi turnerar flitigt.

Text: Daniel Robertsson
Foto: Tomasz Swesciak


p.s. 26 november fyller bandet upp Cirkus på Djurgården, då har du chansen att själv avgöra ifall The Soundtrack of Our Lives lyckats

Inga kommentarer: